Tack för att jag fick lära känna dig Sven.
Din gärning i ord och handling har berikat mitt liv.
Vila i frid.
"Kunskapsbanken" Sven.
Så mycket han visste och kunde. Ändå var han alltid beredd och ivrig att varje dag lära sej något nytt. Detta delade han gärna med sej av, inte minst till mej. Tack! / Henrik
Till minne av Sven och Standard Selections från vännen KA
Tack för alla fina samtal.
Du finns alltid med oss.
Karin och Tomas
Lennart och Pia
Tack för fina samarbeten i ord och ton!
En sista hälsning
Tack för ljusa minnen av tänkvärda ord, berättelser och kunskap du delade.
Ingen människa är en ö,
hel och fullständig i sig själv;
varje människa är ett stycke av fastlandet, en del av det hela.
Om en jordklump sköljs bort av havet, blir Europa i samma mån mindre,
liksom en udde i havet också skulle bli, liksom dina eller dina vänners ägor;
varje människas död förminskar mig,
ty jag är en del av mänskligheten.
Sänd därför aldrig bud för att
få veta för vem klockan klämtar;
den klämtar för dig.
( John Donne)
Tack för att vi fick lära känna dig Sven.
Med saknad tar vi avsked av dig.
Vila i frid.
Tack Sven
I ljust minne bevarad
Tack för den värme du visade mig.
Tack Sven för fina möten med Dig och din Gunilla i Grekland. Jag minns dem gärna.
Sven, tack för alla samtal om dikt, poesi, ord och skrivande. Tack för din nyfikna blick och för den vindlande svindlande kunskapen du förde vidare. Inspirationen till liv, lärande och skrivande fortsätter. Tack för dörren du öppnade till folkhögskolans värld - 30 år senare är jag kvar som lärare! Det har blivit mycket skrivet senaste veckorna. Här den andra strofen i en dikt som fått namnet ”Vi möts i dikten”.
II.
jag söker efter dig // livstrådarna trasslar // orden rätar ut en knut // orden trasslar in ett ljud // allitterationen // alltid ansvarig,
för ljudet, för tonen, för rytmen // bromsa // bara bana väg för de vilsna // orden // ja, så är du, var du i dina poem // ligger din röst på lur // du skulle sagt // “det var en flott rad” // jössehäring jösses jösse härad // så tomt
"Spillkråkans trumningar och häggen som följer mig ända till dörren / Vi tar med oss vårkvällen in och du viker ut dina drömmar som trafik i natten / Vi pratar, först lite trevande, om döden och Ferlin / Försiktigt, försiktigt öppnar vi sarkofagen"
Du var min vän, granne och mentor, Sven. Du vet, jag vet. Det räcker. Du fattas mig. Så även orden. Dikten här ovanför, "Konungarnas dal", för evigt min länk till dig, säger det jag vill ha sagt. Om våra samtal, spontana och planerade. Fortsätt komma över gräsmattan till mitt fönster - det står alltid öppet. Med en bok och ett glas vin. Eller bara en tanke som behöver dryftas. Du fattas mig. Så även orden. Du vet, jag vet. Det räcker. Tack för allt, Sven.
Ett ögonblick med Sven 10 april 2026 (Espressphouse)
” Vad tänker du på Sven?”
”Maieutik”
”vad är det?”
”Sokrates term för sin pedagogik,
Det betyder födelsekonst och
det har jag ägnat mig åt
i allt mitt arbete med människor
dvs ”föda fram” sanningar som
redan finns inom dem.
Och jag tänker: Nu förstår jag!!
Det ordet har jag saknat.
Ett annat citat är: varje dag
lär man sig något nytt.
Detta är Sven för mig och
många andra: Möjliggöraren
Bara de riktiga orden,
orden med krona och fågelsång
har en skugga som träden.
Svalkande skugga att sluta ögonen i,
medan kronan sjunger de riktiga orden.
Varma hälsningar till hela familjen
Ibland liksom hejdar sig tiden ett slag och någonting alldeles oväntat sker.
Världen förändrar sig varje dag men ibland, blir den aldrig densamma mer.
En sista hälsning
Tack för ett inspirerande samarbete kring Arvika Nyheters kultursida under flera decennier. Tack också för alla varma och goda samtal, som kom till, var helst vi möttes.
Tack för omsorgen om det skrivna och talade ordet, för böckerna vi behövde läsa och för ambitionen att resultatet ska bli det bästa. Vila i frid.
Sorg och saknad
Tack för fina minnen från Grekland
Vila i frid
Tack för din vänskap. Vila i frid.
En stund på jorden
I ljust minne bevarad, tack för allt
Tack för allt Du lärt oss!
En sista hälsning
Tack för alla ljusa minnen
Ditt minne lever
En sista hälsning
Vila i ro
Vi skulle ju göra en resa till,
men du hann före över floden Styx…
Tack för fin vänskap, Sven
Minns när vi spelade teater i gymnasiet under regi av din mor Vera, din diktläsning vid mitt bröllop och all varm gemenskap under alla senare år. Frid över ditt minne.
En sista hälsning
Med många kulörta lyktor
jag gick mej i världen ut.
De slocknade — ljudlöst och oförmärkt,
och så tog det vackra slut.
En sista hälsning
Vi kommer att minnas Svens hjälpsamma och initiativrika person i projekt som
t ex ”Tranströmer-Wagner-Liszt” och inför 2-månadersturnén ”Bach fyller år”
med International Ladies Baroque Quartet, som även Gunilla hade en stor del i.
Sven har gett oss värme och poesi. Anna och Rolf
Vårt varma deltagande
Så fort kan livet förändras
Så fort kan livet förändras
Ditt minne lever
Tack Sven för varm vänskap och inspiration i våra gemensamma projekt.
Det är med glädje vi tänker tillbaka på våra uppsättningar av Mozarts Bastien och Bastienne och Glucks Orfeus och Eurydike.
Vi minns också din fina recitation i Hjalmar Gullbergs och Lars-Erik Larssons Förklädd Gud.
Vi kommer att sakna din alltid vänliga personlighet.
Magnus och Eva-Marie Ericsson
Tack för att du funnits
En sista hälsning